Onko koroton maksuaika todellisuudessa korotonta?

3.7.2012 13:39

Kesä on otollista aikaa erikoisliikkeille tarjota luottosopimuksia. Alennusmyynnit vauhdittavat ihmisiä ostoksille, ja ostamaan suurempia ostoksia, mihin hetkellisesti olisi rahaa. Niinpä moni kauppias tarjoaa niin saottua korotonta maksuaikaa, joka ei kuitenkaan loppupeleissä ole korotonta.

Suomen Rahatieto on tehnyt selvityksen, jonka mukaan yhä useampi erikoistavaraliike tarjoaa korotonta maksuaikaa ostoksien hoitoon. Mainonta on kuitenkin harhaanjohtavaa, sillä aina luotoista koituu jotain kustannuksia kuluttajalle, niinpä kuluttajan onkin syytä olla tarkkana. Luotoille tulee käsittelykuluja, laskutuskuluja tai muuta vastaavaa, jolloin pahimmillaan luotolle kertyy jopa yli sadan prosentin todellista vuosikorkoa.

Kuluttajavirasto on pistänyt merkille, että harhaanjohtava luottomarkkinointi on vilkastunut.

– Vaikka ”korottomien” luottojen tarjonta on lisääntynyt, niin valituksia ei ole kuluttajilta tullut, toteaa kuluttajaviraston lakimies Gunveig Planting.

Planting painottaa, että luottoja ei saisi mainostaa korottomina, mikäli luotosta koituu joitain kuluja. Usein markkinoinnissa käytetään ilmaisua ”korotonta maksuaikaa”, jota se ei ole.

Planting kertoo esimerkkinä Risicumin mainonnasta joka markkinoi yli 3000 suomalaisessa verkkokaupassa Joustoraha nimistä luottoa. Joustoraha luotto saa esimerkiksi kahdeksi viikoksi 100 euroa jolle kertyy 4,90 kuluja maksettavaksi luoton hakijalle. Kuluttajalle ei kahdessa viikossa siis kerry paljoakaan takaisinmaksettavaa, mutta todellinen vuosikorkoprosentti kohoaa jopa 127 prosenttiin.

Suomessa puututaan säännöllisesti harhaanjohtavaan mainontaan. Kun viranomaisen valvonta ei ole hetkeen ollut aktiivista, niin kauppiaiden ja luotonantajien mainonta muuttuu yhä härskimmäksi.

– Aika-ajoin mainontaa korjataan, kun kauppiaille tai luotonantajille huomautetaan asiasta, mutta vähän ajan päästä mainonta taas muuttuu takaisin samaan, toteaa Planting.

– Usein tätä havaitaan esimerkiksi kodinkone- ja huonekaluliikkeiden markkinoidessaan osamaksukampanjoitaan, Planting jatkaa.

Handelsbanken mainostaa Stemmalle Aktiiviraha MasterCard-korttia jopa 20 kuukauden korottomalla maksuajalla. Kuitenkin kortilla on kuukausittain neljän euron suuruinen kuukausittainen tilinhoitomaksu ja aloitusmaksu huonekaluostoksiin tarkoitetussa kortissa on 30 euroa. Korottomuus on siis vain harhauttavaa mainontaa, sillä asiakas maksaa rahoituskulut muodossa tai toisessa.

Planting on sitä mieltä, että yritysten olisi huomioitava paremmin vallitseva kuluttajalainsäädäntö.

Kuluttajavirasto on muutamia viikkoja sitten päivittänyt yrityksille suunnatun luottotoimintaohjeistuksen.

– Kauppiaiden ja luotonantajien on toimittava vastuullisesti noudatettava lainsäädäntöä. Alalla on paljon uusia toimijoita, mutta se ei saa olla syynä kuluttajaa harhauttavaan markkinointiin. Lainsäädännön on oltava selvillä, oli alalla uusi tai ei, painottaa Planting.

Myös Nordea ja Handelsbanken ovat mukana markkinoinnissa Korottomalla Tuohi MasterCard -kortilla.

Lue aiheesta lisää Taloussanomien –verkkosivuilta.

Kommentoi artikkelia!

Talousviesti.fi
Talousviesti tarjoaa kiinnostavimmat talousuutiset säästämisestä, sijoittamisesta ja lainamarkkinoilta. Löydä päivän tärkeimmät talousuutiset helposti ja vaivattomasti.
Etsi palvelusta
Taloustilastoja

Valuuttakurssit

USD: 1,1948
JPY: 133,09
SEK: 9,5145

> Lisää valuuttakursseja

Päivitetty: 18.9.2017

Euribor

  • Euribor 1 kk -0,373 %
  • o Euribor 3 kk -0,329 %
  • o Euribor 6 kk -0,271 %
  • o Euribor 12 kk -0,171 %

> Päivän euribor-korot

Päivitetty: 8.9.2017:

Linkkejä